Zarządzanie personelem w sieciach handlowych — jak usprawnić działania HR w rozproszonej strukturze organizacyjnej?
Osoby zarządzające sklepem codziennie muszą zmagać się z wieloma wyzwaniami. Szczególnie trudne jest to w czasie pandemii, kiedy sytuacja wymaga natychmiastowego reagowania na stale zmieniające się zasady bezpieczeństwa. Jakie to wyzwania i jak się z nimi zmierzyć? Odpowiedzi znajdziecie w niniejszym artykule. Zapraszamy do lektury.
2021-04-16, 11:22

Wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się kierownicy sklepów

 

Bardzo szeroki zakres obowiązków

Kierownicy sklepu często mają bardzo zróżnicowane obowiązki. Mimo że na ich barkach spoczywa dbanie o sklep, zaopatrzenie czy zgodność z przepisami BHP, nieodłącznym elementem ich pracy jest także. uczestnictwo w procesach rekrutacji, zatrudnienia, podpisywania umów z pracownikami, onboardingu, szkolenia nowych pracowników, zarządzania personelem, planowania grafików, rozliczania czasu pracy czy zatwierdzania wniosków urlopowych.

Oczywiście inaczej wygląda to w przypadku sieci małych sklepów, gdzie zazwyczaj jedna lub dwie osoby uczestniczą we wszystkich wyżej wymienionych zadaniach, a inaczej w dużych marketach, gdzie - ze względu na wielkość sklepu oraz liczbę pracowników - osoby zarządzające dzielą się poszczególnymi obowiązkami.

 

Sezonowość i zarządzanie grafikami

Kolejnym wyzwaniem jest sezonowość, a więc zmieniający się ruch w sklepie w zależności od pory dnia lub dnia tygodnia. Sezonowość pojawia się nawet w małych punktach sprzedaży, co może być spowodowane m.in. wydarzeniami organizowanymi w okolicy (takimi jak m.in. targi, koncerty, festyny i inne).

W przypadku dużego sklepu, kiedy jeden dział jest bardziej obciążony, można przenieść do niego pracowników z innego działu. W przypadku małych placówek, należy odpowiednio zaplanować grafik, aby nie było zarówno sytuacji, kiedy pracowników jest za mało, jak i za dużo, ponieważ to może negatywnie wpłynąć na ich zaangażowanie i motywację do pracy. 

W zależności od rodzaju sklepu (oferowanego asortymentu) sezonowość i efektywne zarządzanie grafikami to duży problem szczególnie w czasie pandemii, kiedy przepisy związane z obostrzeniami dynamicznie się zmieniają. Kierownicy muszą stale czuwać nad sytuacją i dopasowywać grafiki w zależności od panujących w danej chwili zasad bezpieczeństwa. 

Organizowanie kursów i szkoleń

W przeciwieństwie do pracy biurowej, zorganizowanie szkoleń pracowników sklepu jest dużym wyzwaniem. Należy odpowiednio zaplanować pracę poszczególnych osób, aby w sklepie nie brakowało sprzedawców, a klienci byli zawsze obsługiwani na najwyższym poziomie. Tego typu inicjatywy najlepiej zaplanować w godzinach pracy, która jest wielozmianowa.

Rekrutacja pracowników

Tak jak wspomnieliśmy w punkcie pierwszym, kierownik sklepu jest zazwyczaj osobą wspomagającą rekrutację  i kwestie kadrowe. Aby spełnić wszystkie wymogi prawne w tym zakresie, musi mieć nie tylko odpowiednią wiedzę i kompetencje, ale dysponować także aktualnym repozytorium dokumentów. Kodeks pracy ulega zmianom i poprawkom, przez co staje się coraz bardziej skomplikowany. Nie inaczej jest z umowami o pracę, które także często ewaluują. Do tego dochodzą jeszcze dodatkowe regulaminy wewnątrzorganizacyjne oraz inne wymogi zależne od danego miejsca pracy. 

Szczególnie może to być skomplikowane w przypadku aptek, które dodatkowo wymagają odpowiednich uprawnień i kompetencji od farmaceutów. 

Onboarding nowych pracowników

Zważając na szeroki zakres obowiązków kierownika sklepu, wdrożenie nowych pracowników to kolejne duże wyzwanie. Przede wszystkim należy zadbać o przygotowanie odpowiedniej dokumentacji, następne przeprowadzić wdrożenie pracownika i zapoznać go z zasadami oraz specyfiką pracy w firmie. Problem robi się coraz większy, jeżeli rotacja w danym miejscu pracy jest duża i personel często się zmienia.  

Komunikacja z pracownikami

Kierownik sklepu jest punktem kontaktowym zarówno z centralą firmy jak i pracownikami. Czasem trudno z tym wszystkim nadążyć, a nadmiar informacji przekazywanych w różny sposób (m.in. osobiście, telefonicznie, mailowo czy przez wiadomość SMS) może sprawić, że łatwo zapomnieć lub przeoczyć jakiś szczegół. Podobnie jest w przypadku komunikatów przekazywanych pracownikom. Jeśli nie zarządzamy personelem biurowym, nie możemy mieć pewności, że nasi pracownicy odczytują na czas maila lub czy mogą w danej chwili odebrać telefon. Pojawia się pytanie - jak i za pomocą jakiego narzędzia przekazywać istotne informacje, aby mieć gwarancję, że na czas dotrą one do odbiorców?

 

Jak rozwiązać problemy kierowników pracujących w rozproszonej strukturze organizacyjnej?

Wymieniliśmy największe wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się kierownicy sklepów, ale... jak im sprostać? Czy istnieje jakiś uniwersalna metoda, dzięki której zoptymalizujemy każdą ze wspomnianych wyżej przestrzeni? Okazuje się, że tak. Z pomocą przychodzi system WFM (Workforce Management System), który pomaga usprawnić zadania związane z zarządzaniem personelem, zapewniając szereg możliwości, takich jak m.in.:

  • pomoc w rekrutacji i zatrudnieniu pracowników,
  • zebranie niezbędnej i aktualnej dokumentacji w jednym miejscu (system oferuje dostęp do aktualnych wzorców dokumentów, czy innych niezbędnych formularzy),
  • zatwierdzanie wniosków urlopowych,
  • zarządzanie grafikami (tu z pomocą przychodzi także uczenie maszynowe, które jest w stanie zautomatyzować ten proces i stworzyć grafik na podstawie danych historycznych, preferencji pracowników oraz przewidywanego ruchu w danym czasie),
  • zarządzanie świadczeniami socjalnymi,
  • komunikacja z pracownikami (wszystkie wnioski oraz cała komunikacja odbywa się za pomocą narzędzia dostępnego zarówno w formie aplikacji mobilnej, jak i webowej),
  • dbałość o zgodność z prawem oraz kodeksem pracy,
  • zarządzanie szkoleniami,
  • rozwój kompetencji pracowników,
  • odpowiednie rozdysponowanie personelu, 
  • planowanie rozwoju pracowników w kierunku wymienności funkcji.

Co więcej, systemy HRM oferują samoobsługę pracowniczą, czyli możliwość samodzielnego składania wniosków i zarządzania procesami kadrowymi przez pracowników. Automatyzacja wielu czynności, takich jak wysłanie odpowiedniej dokumentacji czy zarządzanie grafikami sprawia, że kierownicy mogą zaoszczędzić dużo czasu i skupić się na innych obowiązkach.

 

Jak widać, praca kierownika sklepu wymaga doskonałej organizacji pracy. Na szczęście, na rynku istnieją narzędzia, które mogą zautomatyzować wiele czasochłonnych i powtarzających się zadań, dając więcej przestrzeni na ciekawsze i bardziej angażujące zadania. 

Więcej na ten temat dowiesz się na webinarze pt. "Grafik pracy w sieci handlowej w 5 minut – czy jest to możliwe?" organizowanym przez nas 22.04.2021 o godz. 13:00. Rejestracja tutaj.

KONTAKT / AUTOR
Joanna Nalewajko
EQ System sp. z o.o.
+48 790 637 010
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.